Nyheter & Aktiviteter

Nyheter
3 augusti, 2020

Försvarsmakten i topp-10 bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

Försvarsmakten är en av Sveriges tio mest attraktiva arbetsgivare. Det visar årets Randstad Employer Brand Research, som bland annat mäter attraktiviteten hos landets 150 största arbetsgivare. Den 23 april delades Randstad Award ut till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, en titel som 2020 går till IKEA. Hela sex olika branscher återfinns i toppen, varav tre av positionerna hittas bland myndigheter där Försvarsmakten kammar hem en tredjeplats, efter Uppsala Universitet (2), och Polisen (1).

2020 års lista över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare toppas av Ikea följt av Volvo Cars och Volvo Group.

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2020:

  1. Ikea
  2. Volvo Cars
  3. Volvo Group
  4. Sverige Television
  5. Sveriges Radio
  6. Polisen
  7. Uppsala Universitet
  8. Försvarsmakten
  9. WSP
  10. Ica

Populäraste arbetsgivaren bland myndigheterna (Topp 5):

  1. Polisen
  2. Uppsala universitet
  3. Försvarsmakten
  4. Lunds universitet
  5. Regeringskansliet

Vilka är de främsta kriterierna som arbetssökande efterfrågar när de söker nytt jobb?
Undersökningen resulterar dels i en topplista över vilka bolag som svenska folket helst vill arbeta för, men också i värdefulla insikter i vad som driver arbetstagare som kan hjälpa arbetsgivare att forma sitt employer brand för att attrahera kompetensen de behöver.

Undersökningen visar att de kriterier som svenska folket värderar allra högst vid valet av arbetsgivare är trevlig arbetsmiljö, intressanta arbetsuppgifter och balans mellan jobb och fritid, följt av anställningstrygghet och därefter flexibilitet. Dessa fem kriterier har under de senaste åren placerat sig i topp med mycket små skillnader i resultatet, och det råder ingen tvekan om att dessa områden är värda att arbeta med och kommunicera kring lite extra för att attrahera nya medarbetare.

Kriteriet attraktiv lön och förmåner landar precis utanför topp-5, vilket Sverige är unika ifråga om jämfört med Europa där lönen historiskt rankas som absolut viktigast. En förklaring till denna skillnad skulle kunna vara Sveriges samhällsmodell där barnomsorg, skola och sjukvård är skattefinansierade. Det i sin tur öppnar upp för möjligheten att inte behöva välja jobb enbart utifrån lön, utan också utifrån aspekter såsom vilken arbetsmiljö och vilka arbetsuppgifter man tror kommer ge stimulans och utveckling, eller vilka möjligheter till balans i livet en arbetsgivare kan erbjuda.

Kikar vi närmre på just Försvarsmaktens resultat visar undersökningen att Försvarsmakten är den arbetsgivare som svenska folket i högst utsträckning uppfattar erbjuda goda möjligheter till karriärutveckling. Utöver det är det intressanta arbetsuppgifter och anställningstrygghet som Försvarsmakten förknippas med.

Fullständig rapport kan laddas ner här: https://info.randstad.se/employer-brand-research-2020

Om Randstad Employer Brand Research
Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas över 185 000 personer i 33 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4 775 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.

Om Randstad
Med över 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-lösningar. Målsättningen är att bidra till en bättre arbetsmarknad, detta genom att hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Detta sammanfattas med bolagets mission – shaping the world of work. I februari 2019 tecknades en avsiktsförklaring mellan Försvarsmakten och Randstad AB. Ett fokus i samarbetet kommer ligga på att erbjuda karriärvägar inom Randstad där en anställning erbjuds till individen i kombination med sitt deltidsengagemang i FM. Randstad verkar också för att ha tydliga riktlinjer och policy för de anställda inom bolaget som också är deltidstjänstgörande i Försvarsmakten.

 

Författare: Sanne Jakobsen, Kommunikatör Randstad och Ulrika Sehlin, Försvarsmakten
Bildtext: ur Randstad Employer Brand Research 2020.